Flere, bedre og mere mad
At det danske samfund er et velfærdssamfund med et generelt stort overskud, afspejles i disse år i endnu højere grad i madkulturen, der får et prominent løft. Efter flere kriseår, og men en stadig mere global bevågenhed for, hvad man har prøvet at spise ude og hjemme, er mad igen blevet et kulturelt og populært fænomen at interessere sig for. Mad fornyes både kommercielt i de massere af nye koncepter og forretninger, der syder op for madvarer, som kulturelt i at anvende nye og andre råvarer tidligere og igen have tid til at lave mad med ungerne, bage bollerne selv som en tidstrend, eller købe luksusbrød og kager fra luksus-bagere er blevet overskudsagtigt og en direkte livsstil som konsekvens af det enorme udbud.
Flere af koncepterne har udenlandsk baggrund, som har været år undervejs til de danske markeder. Imens at de traditionelle dagligvarekæder stort set står stille i deres sortiment og traditionelle udvalg, er alternative specialbutikker på Internettet og i gadebilledet dukket op som en alternativ fornøjelse for at få ny og bedre mad. Food trucks som et alternativ til den danske pølsevogn er først nu begyndt at komme på gaden i storbyerne. Mikrobryggerier for øl, snaps, Gin, øko-sodavand og økologiske læskedrikke springe frem med stor hast, og man vælger gerne noget nyt og spændende på middagsbordet eller i madkassen i stedet for de traditionelle, flade danske madder.
Kommercielle torvehaller indfinder sig ligeledes i de større byer og udvalget er bredt og stort. Enhver sammenligning med de traditionelle, sydeuropæiske markeder blegner dog, når man ser på udvalget i sådanne torvehaller: Hvor man i syden har tradition for at gå på torvet (dagligt) og hjembringe sine friske råvarer og lave maden selv, er udvalget i danske torvehaller et veritabelt slagsmål i forhold til færdige luksusprodukter som kager, chokolader, The ‘er, olier og krydderiblandinger og andre højmargin livsstilsprodukter. En fiskehandler eller grøntsagshandler med bredt udvalg til lave priser, skal man lede længe efter. Mad er livsstil, og livsstil er forbundet med, at man tager i torvehallerne, indtager sin dyrt købe kage, kaffe eller tapas og nyder den i socialt selskab. Derhjemme har danskeren stadig sit traditionelle valg for daglige indkøb. Netto-dagligvarekæderne handles for billigste sukker, salt, mel og alskens husholdning – luksustingene og bøffen til weekend udvælges hos delikatesseforhandleren!